Home
Press
Gazeta Finansowa, 6-12 grudnia 2013r. / EKONOMIA KULTURY

Gazeta Finansowa, 6-12 grudnia 2013r. / EKONOMIA KULTURY

... Artystce udało się oddać coś, czego standardowa kreacja reklamowa nie potrafi – niezwykły charakter tego miejsca. Kolorystyka, kreska i kompozycja obrazów tworzą klimat przedwojennej elegancji, która wpisana jest w architekturę położonych na warszawskim Śródmieściu kamienic Na Powiślu. ...

 

 

"SZTUKA NA CO DZIEŃ"

W Polsce przywykliśmy do postrzegania sztuki jako sfery wyizolowanej z codziennego życia, zamkniętej w muzeach i galeriach, a przez to trudno dostępnej. Tymczasem sztuka może przybierać różne formy, także te użytkowe.

Dziś rośnie znaczenie designu. Ludzie oczekują wrażeń estetycznych w trakcie obcowania z przedmiotami czy przestrzenią, które kiedyś miały dla nich tylko wartość praktyczną. Ilustracje, szczególnie w książkach przeznaczonych dla dzieci, zyskują w oczach rodziców tę samą rangę, co tekst. Przybory kuchenne wybiera się na podstawie ich wyglądu, a nie funkcjonalności, o czym świadczy choćby popularność wyciskacza do soku projektu Philippe’a Starcka. Granica między galerią sztuki a np. hotelem zaczyna się zacierać. Artyści projektują pokoje niczym interaktywne dzieła sztuki, które nie pozwalają ich użytkownikom na obojętność, np. wobec niestandardowo dużej lampy.
 
Sztuka – produkt luksusowy
W kontekście tych zmian sztuka wydaje się naturalnym polem eksploracji dla poszukujących inspiracji działów marketingu, zwłaszcza firm oferujących produkty luksusowe. Okazuje się jednak, że do współpracy między biznesem a artystami dochodzi wciąż rzadko. Powodów jest kilka. Po pierwsze, realizacja takiego projektu bywa czasochłonna. To często kwestia miesięcy, a nie dni czy tygodni, a w dobie nieustannego pośpiechu i ciągłego korygowania strategii, korporacjom trudno przyjąć tak odległy horyzont czasowy. Po drugie, zarząd firmy musi częściowo zrzec się władzy na rzecz artysty, który ma nie tylko swój charakterystyczny styl, lecz także własną wizję. Godzenie często sprzecznych interesów, szczególnie pod presją czasu, jest możliwe tylko w firmach o kulturze organizacyjnej nastawionej na współpracę. Po trzecie, takie innowacyjne działanie wiąże się z ryzykiem, które trudno oszacować ze względu na jego specyfikę. To tak, jakby za każdym razem zdobywać całkiem nowy rynek, z całą niepewnością i ryzykiem temu towarzyszącym. Wymaga to wizji i pewnego wyczucia, które trudno zamknąć w sztywnych ramach modelu finansowego.

Czy warto podejmować ten trud?
Patrząc na obrazy pędzla artystki Joanny Tokarczyk, które zostały stworzone na potrzeby projektu Apartamenty Na Powiślu, odpowiem z całą pewnością, że warto. Artystce udało się oddać coś, czego standardowa kreacja reklamowa nie potrafi – niezwykły charakter tego miejsca. Kolorystyka, kreska i kompozycja obrazów tworzą klimat przedwojennej elegancji, która wpisana jest w architekturę położonych na warszawskim Śródmieściu kamienic Na Powiślu.

Andrzej Kaczmarek prezes Powiśle Park Sp. z o.o. inwestora Apartamentów Na Powiślu

Gazeta Finansowa, 6-12 grudnia 2013r.
EKONOMIA KULTURY